Research in Sport Pedagogy

The starting point of a sport pedagogical practice are implicit and explicit understandings of the human being, different ideas of education and upbringing as well as justifications about the goals of this practice. Our research addresses these aspects from the perspective of educational theory using appropriate methodological approaches (hermeneutic, empirical-qualitative and -quantitative methods).

What relevance do movement and corporeality have in the course of social developments (digitalization, heterogeneity)? What images of man and body concepts underlie the practical fields of sport? What is the significance of sport pedagogical reference points such as performance, health, fairness and aesthetics, and how can a critical-constructive didactics of sport meet the requirements of a complex life world? The LFB Sportpädagogik is researching these central questions.

Key aspect

  • Educational theoretical foundations of movement, play and sport
  • Ethics and aesthetics of sport
  • Olympic education and teaching of values
  • Democracy education
  • Critical-constructive sports didactics
  • Professionalization processes in sports teacher education
  • Diversity-sensitive teaching and grading in school sports
  • Digital learning arrangements in physical education
  • #Enhanced Realities. A DiAL:OGe subproject of the Professional School of Education.

Current Publications

  • Wiesche, D. & Gissel, N. (Hrsg., 2023). Leistung aus sportpädagogischer Perspektive. Springer.
  • Gissel, N. (2024). Nachdenken über Sport und Sportwissenschaft. Arete.
  • Döhring, V. & Gissel, N. (2024). Planung und Auswertung von Sportunterricht. Kompetenzorientiert und inklusiv. Sechst erweiterte und umfassend überarbeitete Auflage. Schneider.
  • Wibowo, J., Gaum, C., Krieger, C. & Dyson, B. (2022). Bildung: A German student-centered approach to health and physical education. European Physical Education Review (Online first) https://doi.org/10.1177/1356336X221133060
  • Przybylka, N. (2022). Medienkulturwissenschaftliche Perspektiven auf Augmented und Virtual Reality in formalen Bildungskontexten. MedienPädagogik, 47(AR/VR - Part 1), 331-354.
  • Gaum, C., Ratzmann, A. & Ruin, S. (2021). Bildungstheoretische und Anthropologische Grundlagen. In E. Balz, S. Reuker, V. Scheid & R. Sygusch (Hrsg.), Sportpädagogik (S. 63-76). Stuttgart: Kohlhammer.
  • Gissel, N. & König, S. (2021). Orientierung an der Sache. In E. Balz, S. Reuker, V. Scheid & R. Sygusch (Hrsg.), Sportpädagogik (S. 107-120). Stuttgart: Kohlhammer.
  • Klinge, A. & Przybylka, N. (2021). Digitalisierung in der Sportlehrer*innenbildung: alte Fragen neu gestellt. Zum Verhältnis von Fachlichkeit und Medien im Fach Sport. Zeitschrift für Studium und Lehre in der Sportwissenschaft, 4(3), 54-60
  • Volmering, L. & Wiesche, D. (2021). Virtuelle Realitäten im Sportunterricht? Berührungspunkte von VR, Bewegung, Spiel und Sport und Medienkompetenz. SchuleDigital in NRW, 12
  • Gissel, N. (2020). 100 Jahre Sportwissenschaft in Deutschland - und wo steht die Sportpädagogik? in German Journal of Exercise and Sport Research 50, 480–486
  • Gaum, C. (2019). Fairness im Sport - Regeltreue, Sportsgeist und Gewinnstreben. Open Access. https://wimasu.de/fairness
icon-links-vf-b.png
Back to overview
Sport Pedagogy
To top